|
Przypomnienie wybranych pojęć i sformułowań
Pozycja zawodowa nauczyciela
-
Dokształcanie nauczycieli to proces nabywania dodatkowych kwalifikacji lub uzupełniania wykształcenia poprzez studia licencjackie, studia magisterskie, studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne.
-
Doskonalenie nauczycieli to nabywanie nowych umiejętności i wiedzy w celu lepszego wykonania zadań na stanowisku, do którego nauczyciel posiada już odpowiednie kwalifikacje: szkolenia, kursy, lekcje otwarte, konferencje metodyczne, seminaria, warsztaty.
-
Standardy jakości pracy szkoły to przyjęte i akceptowane przez społeczność szkolną oczekiwania względem różnych aspektów pracy szkoły.
-
Mierzenie jakości to porównywanie stanu oczekiwanego w szkole ze stanem istniejącym w rzeczywistości.
Organizacja pracy szkoły
-
Organy zarządzające szkołami (zewnętrzne):
-
organ prowadzący (jednostki samorządu terytorialnego),
-
organ nadzoru pedagogicznego (kurator oświaty).
-
Organy szkolne:
-
dyrektor szkoły,
-
rada pedagogiczna,
-
rada szkoły,
-
rada rodziców,
-
samorząd uczniowski.
-
Statut szkoły, opracowany przez radę pedagogiczną, uchwala rada szkoły lub rada pedagogiczna, jeżeli rada szkoły nie została powołana. Statut winien określać w szczególności:
-
nazwę i typ szkoły oraz jej cele i zadania,
-
organ prowadzący szkołę,
-
organy szkoły oraz ich kompetencje,
-
organizację szkoły,
-
zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
-
zasady rekrutacji uczniów,
-
prawa i obowiązki uczniów.
Statut opracowuje się zgodnie z ramowym statutem szkoły wydanym przez MEN. Załącznikami do statutu są regulaminy organów szkolnych.
-
Obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia gimnazjum (maks. do 18. roku życia). Dziecko może być przyjęte do szkoły o jeden rok wcześniej. W uzasadnionych przypadkach spełnienie przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone o jeden rok, a w przypadku dzieci zakwalifikowanych do kształcenia specjalnego o 3 lata. Decyzje takie podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
-
Obowiązek nauki dotyczy osoby niepełnoletniej, która ukończyła gimnazjum. Osoba taka powinna uczyć się w formach szkolnych lub pozaszkolnych do 18. roku życia.
Proces nauczania
-
Zajęcia edukacyjne – to zajęcia o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów i bloków przedmiotowych, realizacja ścieżek edukacyjnych lub kształcenie zintegrowane.
-
Blok przedmiotowy to zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy, realizowanych w toku jednolitych zajęć edukacyjnych.
-
Ścieżka edukacyjna to zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania różnych przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub postaci odrębnych zajęć.
-
Kształcenie zintegrowane to system nauczania w kl. I–III sześcioletniej szkoły podstawowej.
-
Etap edukacyjny to odpowiedni okres kształcenia o wyróżnionych celach, stanowiący całość dydaktyczną:
-
Etap I – klasy I–III szkoły podstawowej,
-
Etap II – klasy IV–VI szkoły podstawowej,
-
Etap III – gimnazjum.
-
Ramowy plan nauczania ustalony przez MEN zawiera wykaz zajęć edukacyjnych dla poszczególnych etapów kształcenia oraz liczbę godzin przeznaczonych na ich realizację.
-
Szkolny plan nauczania ustala dyrektor szkoły na podstawie ramowego planu nauczania. Są to ostatecznie ustalone siatki godzin dla poszczególnych oddziałów.
-
Rozkład materiału na dany rok opracowuje nauczyciel danego przedmiotu opierając się na realizowanym programie nauczania, a także uwzględniając ostatecznie przydzieloną liczbę godzin.
Dobry rozkład materiału zawierać powinien przynajmniej:
-
tematy poszczególnych lekcji,
-
cele lekcji,
-
metody, formy i środki dydaktyczne,
-
tematy lekcji powtórzeniowych.
-
Indywidualny program to proces kształcenia ucznia zdolnego, oparty o zmodyfikowany program jednego lub kilku przedmiotów dopuszczonych do użytku szkolnego.
-
Indywidualny tok nauki to proces kształcenia w innym systemie niż klasowo-lekcyjny. Może on być też połączony z odmiennym cyklem klasyfikowania i promowania.
-
Dokumentacja przebiegu nauczania prowadzona przez wychowawców, nauczycieli i katechetów:
-
dzienniki lekcyjne,
-
dzienniki zajęć,
-
arkusze ocen.
-
Program wychowawczy opisuje w sposób całościowy cele, treści i działania szkoły w zakresie wychowania uczniów. Powinien on być spójny ze szkolnym zestawem programów nauczania. Nauczyciele mają obowiązek realizować program wychowawczy danej szkoły. W związku z tym dyrektor może wymagać m.in. opracowania przez wychowawców klas planów pracy, które będą planami realizacyjnymi w stosunku do programu wychowawczego. Program jest uchwalany przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego. Powinien on być udostępniony wszystkim członkom społeczności szkolnej.
|
|